14 mars 2014

Screwball comedy

Screwball var en sorts filmkomedier som producerades i Hollywood främst under 1930- och 40-talet. De var ofta publikmagneter av stora mått och hade inte sällan dåtidens allra största skådespelarnamn i sina rollistor.
Även om det nu var länge sedan som screwballkomedin blomstrade, så händer det att det än idag dyker upp nya filmer som tydligt inspirerats av dessa gamla klassiker.
Regissörer som förknippas med genren är exempelvis Frank Capra, Ernst Lubitsch, Preston Sturges och Howard Hawks, och kända skådespelare som ofta återfinns i screwballkomedier är Cary Grant, Katharine Hepburn, Jean Arthur, Claudette Colbert, Clark Gable, James Stewart, Gary Cooper, Irene Dunne, Jean Harlow och Carole Lombard. Med flera!
Termen screwball kommer från den amerikanska nationalsporten baseball: 
"There's a pitch in baseball called a screwball, which was perfected by a pitcher named Carl Hubbell back in the 1930s. It's a pitch with a particular spin that sort of flutters and drops, goes in different directions, and behaves in very unexpected ways... Screwball comedy was unconventional, went in different directions, and behaved in unexpected ways..." skrev den amerikanske filmaren och filmvetaren Andrew Bergman i sin doktorsavhandling.
Under Stora Depressionen fanns en längtan efter hoppfulla (men även socialt klasskritiska) filmer och eskapism där biobesökarna kunde drömma sig bort en stund. Det är väl ingen slump att screwballkomedierna växte fram under just denna tidsepok.
Denna filmtyp kan ha ingredienser tagna från t.ex. slapstick, situationskomedi, romantisk komedi och fars, men även från Shakespeares komedier.
Men vad karakteriserar då en screwballkomedi?
Filmkritikern Andrew Sarris har definierat screwballkomedin som "en sexkomedi utan sex", och det är väl en aspekt i sammanhanget. Sexet ersätts av rappa, vitsiga och slagfärdigt underhållande dialogdueller (se t.ex. His Girl Friday med Cary Grant och Rosalind Russell). Skilsmässor och omgiften är vanligt förekommande (The Awful Truth, The Philadelphia Story m.fl.) och möten/konflikter mellan personer från olika samhällsklasser likaså (Bringing Up Baby, It Happened One Night m.fl.). Farsartade situationer kan uppstå: I Bringing Up Baby tar Cary Grant och Katharine Hepburn hand om en tam leopard. Slapstick förekommer: Jag vet inte hur många gånger Henry Fonda drumlar omkull i The Lady Eve. I screwballkomedierna fanns också ofta en humoristisk kamp mellan könen (något som var nytt för Hollywood vid denna tid) där kvinnan gärna är den starkare individen och mannen ser sin maskulinitet som hotad.
Det finns massor av roliga och bra filmer inom denna genre. De är inte ovanliga i mina filmhyllor, och kommer med jämna mellanrum att dyka upp här i bloggen.
Av de filmer jag skrivit om så är The Lady Eve och Mr. Deeds Goes to Town de enda screwballkomedierna hittills. Men det kommer fler, tro mig.

 Carole Lombard och William Powell i "My Man Godfrey", 1936.

 Clark Gable och Claudette Colbert i "It Happened One Night", 1934.

 Miriam Hopkins och Herbert Marshall i "Trouble in Paradise", 1932.

 Gary Cooper och Barbara Stanwyck i "Ball of Fire", 1941.

Cary Grant och Rosalind Russell i "His Girl Friday", 1940.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar