27 mars 2015

Steamboat Bill Jr. (1928)

Huvudroller: Buster Keaton, Ernest Torrence, Marion Byron, Tom McGuire
Regissörer: Charles Reisner, Buster Keaton
Producent: Joseph M. Schenck
Manus: Carl Harbaugh, Buster Keaton
Foto: Bert Haines, Devereaux Jennings
Studio: United Artists
Premiär: 12 maj 1928
Svensk titel: Hans son på galejan

Stumfilmer i min samling är ungefär som sibiriska tigrar. Sällsynta, men de finns.
Steamboat Bill Jr. var den sista filmen som Buster Keaton spelade in för United Artists. Efter denna flyttade han över till Metro-Goldwyn-Mayer, där han gjorde The Cameraman i sin typiska stil, men därefter förlorade han all sin kreativa kontroll till studion.
Här spelar Keaton sonen till en flodbåtskapten som fått tuff konkurrens av ett större och rikare rederi. Sonen börjar jobba för fadern och hamnar samtidigt i en kärlekshistoria med konkurrentens dotter, till de bägge kaptenernas stora förtret.
Steamboat Bill Jr. är en väldigt rolig och fartfylld film som är oavbrutet underhållande. Själva storyn är inte mycket att hurra för, men det känns väl inte direkt som att huvudsyftet här var att göra en oförglömlig filmisk berättelse. Poängen var snarare att hitta passande situationer för Buster Keatons komiska geni.
Man kan verkligen hoppas att yngre generationer får upptäcka den gamla generationens filmkomiker, såsom Charlie Chaplin, Marx Brothers, Laurel & Hardy, Harold Lloyd - och Buster Keaton. De var föregångare och pionjärer och mästare på så många sätt och vis. Kort och gott, ofta förbannat roliga.
Buster Keatons trademark var hans gravallvarliga uppsyn (han kallades "The Great Stone Face") i kombination med halsbrytande fysisk komik. Han gjorde sina egna stunts, långt innan man började med fullt tillfredsställande säkerhetsanordningar för sådant. Och bortsett från de våghalsiga stunttricken, så bjöd han allt som oftast på rent förstklassig slapstick som är en njutning att se.
Den mest kända sekvensen i Steamboat Bill Jr. är den kaosartade orkan som avslutar filmen. Här går man verkligen all-in med avancerade scener av ren destruktion och fysisk humor på hög nivå och i rasande tempo. Buster Keaton briljerar i scen efter scen, och vi ser här bl.a. den rent vansinniga sekvensen där en hel husvägg faller över honom och han klarar sig genom att han står stilla och hamnar mitt i ett öppet fönster. Väggen vägde hur mycket som helst och scenen filmades helt utan säkerhetsanordningar. Ren idioti såklart, men fullständigt lyckat och en snutt som blivit ikonisk.
Betyg: 4/5




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar